Yhdistys

Lavian Seudun Reserviläiset ry on paikallista reserviläistoimintaa Lavian seudulla järjestävä yhdistys. Yhdistys on Reserviläisliitto ry’n ja Satakunnan Reserviläispiiri ry’n jäsen. Yhdistyksen jäsenet ovat pääasiassa Lavian (Pori), Suodenniemen (Sastamala) ja Kiikoisten (Sastamala) alueelta. Itsenäisinä kuntina ollessaan näillä kunnilla oli paljon yhteistä toimintaa KiSuLa-nimen alla. Yhdistyksen toimintaa järjestään erityisesti Lavian ampumaradalla ja yhdessä Lavianseudun Reserviupseerit ry’n kanssa.

Ampumatoiminta ja seurojen yhteiset tilaisuudet muodostavat yhdistyksen toiminnan vankan rungon. Seurojen yhteinen ampumarata ja paviljonkirakennus tarjoaa hyvät puitteet pistooli- ja pienoiskivääriammunnalle 25 m ja 50 m ulkoradoilla (katetut ampumapaikat). Yhteistyö Lavian Metsästysseura ry’n kanssa antaa jäsenille mahdollisuuden kivääriammuntaan 100 m ulkoradalla, joka sijaitsee reserviläisjärjestöjen ampumaratojen pohjoispuolella. Metsästysseuralla on alueella myös 75 m hirvirata, pienoishirvirata sekä skeet-haulikkorata. Lisäksi yhdistyksellä on käytössä talvikaudella Lavian vanhan keskuskoulun tiloissa oleva 10 m ilmakiväärirata.

Yhdistys julkaisee kerran vuodessa jäsentiedotteen, jonka yhteydessä toimitetaan kesän tapahtumakalenteri. Jäsentiedote lähetetään jäsenille yleensä sähköpostitse. Vuosittaisen tiedotteen lisäksi päivitämme tapahtumatietoja ja tapahtumakalenteria näille Reserviläisliiton nettisivuille.

Satakunnan Reserviläispiiri ry järjestää piiritason tapahtumia ja osaltaan koordinoi erilaisia kisoja. Piiri julkaisee Karhu-lehteä, joka ilmestyy sähköisenä lehtenä ja on luettavissa piirin sivuilta.

Yhdistys on mukana Satakunnan Reserviläispiirin ja Reserviupseeripiirin perinnetoimikunnan toiminnassa. Perinnetoimikunta aloitti 2019 ja sen keskeiset tehtävät ovat maanpuolustuksen perinnetoiminnan edistäminen, järjestäminen, tiedottaminen ja koordinointi sekä reserviyhdistysten perinnetoiminnan tukeminen Satakunnassa.

Lavian Seudun Reserviläiset ry on perustettu ja merkitty yhdistysrekisteriin 23.07.1964. Yhdistys on aiemmin käyttänyt nimiä Lavian Reserviläiset ja Lavian Reservinaliupseerit r.y. Nykyinen nimi on ollut käytössä vuodesta 2005. Yhdistyksen kotipaikka on Porin kaupunki, kun Lavian kunta liitettiin osaksi Porin kaupunkia 1.1.2015.

Yhdistys viettää 60-vuotisjuhlaansa vuoden 2024 aikana.